Kā vadīt tiešsaistes nodarbības?

Detalizēts vebināra sagatavošanas un vadīšanas plāns, ar kuru gribēsiet dalīties ar citiem. 

Sagatavojam tiešsaistes mācību speciālistus kursā “Mūsdienīga tālmācības kursa veidošana”. 

Sagatavošanās


  • iepazīstieties ar tehniskajiem rīkiem (izmēģiniet platformu, kurā vadīsiet vebināru, vismaz 2-3 reizes, izmēģiniet tās funkcionalitāti,  patrenējieties veikt noteiktas darbības). Pārbaudiet dzirdamību, pārliecinieties, ka tiek veikts vebināra ieraksts. Jau laicīgi nodrošiniet kvalitatīvu mikrofonu, lai garantētu labu skaņu un ierakstu. 
  • sagatavojiet telpu. Pārliecinieties, ka izvēlētais krēsls un galds ir ērti novietots, izvēlēts pareizs apgaismojums. Labāk izvēlēties baltu, gaišu fonu. Atcerieties novietot rokas stiepiena attālumā glāzi ar ūdeni un datora uzlādes bloku, lai nepieciešamības gadījumā varat nekavējoties pievienot. 
  • izveidojiet stāstījuma plānu. Jūs varat to izveidot gan elektroniski, gan uzrakstīt uz papīra, tas palīdzēs skaidrāk ieraudzīt un apdomāt stāstījuma struktūru.  
  • izmēģiniet savu uzstāšanos. Vislabāk ierakstīt savu uzstāšanos vebināra telpā vai, izmantojot diktofonu, lai varētu veikt nepieciešamās izmaiņas vai uzlabojumus. 
  • iemācieties savas uzstāšanās struktūru. Jums ir skaidri jāzina, kādi elementi veido Jūsu stāstījumu, lai, nepieciešamības gadījumā, Jūs varat runu saīsināt vai mainīt tās saturu vietām. 
  • ja esat uztraucies, iemācieties dažus savas uzstāšanās teikumus no galvas. Vai arī sāciet savu stāstījumu 5 minūtes pirms vebināra sākuma, lai rodas sajūta, ka uzstāšanās lielākais satraukums jau ir aiz muguras un tikai tad pieslēdzieties tiešsaistē.
  • izvirziet sev augstāku mērķi. Piemēram, vēlmi sniegt cilvēkiem zināšanas. Koncentrējieties uz savu mērķi, tad arī uztraukums mazāk pamanāms. 
  • pirms vebināra sākuma varat veikt dažus elpošanas vingrinājumus, lai mazinātu spriedzi. 

Kā uzrunāt auditoriju vebināra laikā?

Kā varat iesaistīt dalībniekus vebināra vai citas tiešsaistes uzstāšanās laikā:

  • sāciet ar pašu vienkāršāko. Vebināra sākumā, palūdziet, lai katrs no dalībniekiem čata sadaļā ieraksta smaida simbolu, kas raksturo viņu pašreizējo garastāvokli. Es biežāk jautāju, lai dalībnieki novērtē dzirdamību ar skaitli 1 līdz 10. 
  • veiciet aptauju (izmantojot čatu vai aptaujas lapu). Varat lūgt katru no dalībniekiem iepazīstināt ar sevi un pastāstīt, kādēļ piedalās šajā vebinārā. Vai arī pedāvāt atrisināt kādu uzdevumu, atbildēt uz jautājumu vai izteikt savu viedokli. 
  • ja esat ieplānojis čata sadaļā veikt diskusiju, esat gatavs moderēt sarunas procesu. Jau iepriekš izstāstiet par diskusijas noteikumiem, kā arī – kā tiks slēgta diskusijas tēma. 
  • ierosiniet atrisināt uzdevumu: piedāvājiet konkrētu situāciju un iespējamos risinājumu variantus, lai dalībnieki izvēlas atbilstošāko variantu vai arī izveido paši savu atbildes variantu.
  • lūdziet izpildīt prakstisku uzdevumu (individuāli vai grupā)
  • piedāvājiet uzrakstīt individuāli noformētu vai grupas darbā veidotu konspektu.
  • izdomājiet oriģinālus tēmturus: #iegājissevī, #vēldzīvs, #runātājsspridzina un lūdziet, lai dalībniekie pēc vebināra beigām sniedz atgriezenisko saiti, izmantojot šos tēmturus.
  • ievietojiet prezentācijā brīvi izvēlētu attēlu un pajautājiet auditorijai kā tas ir saistīts ar vebināra tēmu. 
    • veiciet balsošanu vai izveidojiet testu
    • veiciet acu vingrinājumus  «Atrodiet 10 atšķirības» (šos vingrinājumus var piedāvāt, ja dalībnieki jau ir noguruši un nepieciešams novērst uzmanību)
    • veiciet nelielu fizisku izkustēšanos jautras mūzikas ritmos.
    • izmantojiet, piemēram, kahoot aplikāciju, lai aizpildītu testu vai veiktu aptauju.
    • izmantojiet starpbrīdi, lai atpūstos 10 minūtes.  

    Atcerieties, ka katram prezentācijas slaidam  un aktivitātei ir jābūt veidotai ar noteiktu mērķi. Visiem mērķiem jābūt vērstiem uz mācību rezultātu sasniegšanu.  

    Kā tiešsaistē atbildēt uz klausītāju jautājumiem?

    Jo labāk Jūs pārzināt auditoriju, jo vieglāk būs komunicēt. Tādēļ pirms vebināra sākuma, vēlreiz pārskatiet savu tēmu. Iespējams, varat lūgt palīdzību sociālajos tīklos, pilotgrupā, lai novērtētu, kādi jautājumi varētu rasties vebināra laikā. Tā Jums būs iespēja sagatavoties jau laikus. 

    Ko darīt, ja neesat pārliecināts vai spēsiet atbildēt uz jautājumiem vebināra laikā? 

    Pirmkārt, vebināra vadītāja pārliecinātības noslēpums – kvalitatīva sagatavošanās darbam. Ja esat vebināra tēmas eksperts, esat pilnvērtīgi sagatavojies, zināt terminoloģiju un izmantotās literatūras avotus, tad uztraukumam nav pamata. 

    Bez tam, Jūs varat izmantot jebkuru no šīm iespējām:

     

    1) Jūs varat neatbildēt uz jautājumu, ja:

    — tas nav saistīts ar vebināra tēmu,

    — nepieciešama detalizēta atbilde un tam nav paredzēts laiks

    — tas ir provokatīvs vai retorisks

    — tas ir saistošs konkrētai personai (citiem dalībniekiem nebūs interesanti klausīties)

    2) Jums ir tiesības arī visu nezināt. Tas ir normāli. Varat vienoties, ka noskaidrosiet atbildi un privāti to nosūtīsiet konkrētajam dalībniekam. Ja šis jautājums nav saistīts ar Jūsu darbības jomu, tad tā arī pasakiet. 

    Esiet gatavi saņemt dažāda veida atgriezenisko saiti. Tā var būt gan pozitīva, gan negatīva. Nav iespējams vienmēr visiem patikt. Centieties iegūt konstruktīvus piedāvājumus no katras saņemtās atgriezeniskās saites. Tas ir Jūsu izaugsmes sākumpunkts.

    Atcerieties, ka katrs nākamais vebinārs samazinās Jūsu uztraukumu. Regulāra prakse samazina stresu. Tādēļ praktizējiet iespējami biežāk un Jūs pamanīsiet, ka vebināri kļūs par iecienītāko mācību formātu. 

     

     

    Что еще почитать?

    Как подготовиться к учебному вебинару?

    Химия вовлеченности: топ-7 катализаторов интереса на вебинаре

    10 мифов вокруг разработки онлайн-курсов